New Pessimism

Screening

20 February 2025

Turin

h. 19:00 at
At Almanac, Via Reggio 13, Turin


-

Full Program

Garden Amidst the Flame (2022) by Natasha Tontey
Of Other Tomorrows Never Known (2023) by Natasha Tontey
Tellurian Drama (2020) by Riar Rizaldi
Fossilis (2023) by Riar Rizaldi

Total running time: 83 min


New Pessimism is the name of a studio founded in 2018 by artists Natasha Tontey and Riar Rizaldi. Over the past ten years, these two artists have explored and investigated the notions of horror, terror, and “bad taste” in popular culture through a series of moving-image practices. Their interest in observing and dissecting social, technological, and ecological issues is rooted in Indonesia’s landscape and social dynamics. The studio produces works that embody a deviant, experimental aesthetic, while remaining aware of the planet’s ecological state.

Growing up on campy horror cinema of the ’80s and ’90s, science fiction pulp literature, ghost stories, the underground scene, Indonesian soap operas, and engaging in radical politics and indigenous movements, Natasha and Riar transform the codes of B-grade media and popular culture to create fictional narratives in which ecological and social issues are dissected in an abstract and occasionally “bad taste” manner. Recently, they have referred to their work as a “new style of pessimism,” a term reflecting both their artistic practice and their pessimistic stance on social and ecological conditions in Indonesia—and beyond.

In this screening, New Pessimism presents four works, all examining the relationship between humans, technology, and the land beneath their feet. Two of these films, Garden Amidst the Flame and Other Tomorrows Never Known by Natasha Tontey, centre on the dynamics of the Minahasa indigenous community in North Sulawesi, Indonesia—Natasha’s place of origin. These works explore how the community perceives technology and ritual, portrayed through a campy, maximalist visual style. The other two films, Tellurian Drama and Fossilis by Riar Rizaldi, focus on land, colonialism, the future, and technology (both ancient and futuristic). Collectively, these four works illustrate a vibrant, intricate, and dramatic interplay between landscape and humanity.

Programma completo

Garden Amidst the Flame (2022) by Natasha Tontey
Of Other Tomorrows Never Known (2023) by Natasha Tontey
Tellurian Drama (2020) by Riar Rizaldi
Fossilis (2023) by Riar Rizaldi

Durata totale delle proiezioni: 83 min


New Pessimism è il nome di uno studio fondato nel 2018 dagli artisti Natasha Tontey e Riar Rizaldi. Negli ultimi dieci anni, questi due artisti hanno esplorato e indagato le nozioni di orrore, terrore e "cattivo gusto" nella cultura popolare attraverso una serie di pratiche legate alle immagini in movimento. Il loro interesse nell’osservare e dissezionare questioni sociali, tecnologiche ed ecologiche si radica nel paesaggio e nelle dinamiche sociali dell’Indonesia. Lo studio produce opere che incarnano un'estetica deviante ed esplorativa, mantenendo però una consapevolezza dello stato ecologico del pianeta.

Cresciuti con il cinema horror kitsch degli anni ’80 e ’90, la letteratura pulp di fantascienza, storie di fantasmi, la scena underground, le soap opera indonesiane e impegnandosi in politica radicale e nei movimenti indigeni, Natasha e Riar trasformano i codici dei media di serie B e della cultura popolare per creare narrazioni fittizie in cui le questioni ecologiche e sociali vengono analizzate in modo astratto e, talvolta, con un gusto volutamente "cattivo". Di recente, hanno definito il loro lavoro come un “nuovo stile di pessimismo”, un termine che riflette sia la loro pratica artistica che la loro posizione pessimistica sulle condizioni sociali ed ecologiche dell’Indonesia—e oltre.

In questa proiezione, New Pessimism presenta quattro opere, tutte incentrate sulla relazione tra esseri umani, tecnologia e il suolo sotto i loro piedi. Due di questi film, Garden Amidst the Flame e Other Tomorrows Never Known di Natasha Tontey, si concentrano sulle dinamiche della comunità indigena Minahasa nel Nord Sulawesi, in Indonesia—luogo d’origine di Natasha. Queste opere esplorano come la comunità percepisca la tecnologia e il rituale, rappresentati attraverso uno stile visivo kitsch e massimalista. Gli altri due film, Tellurian Drama e Fossilis di Riar Rizaldi, si focalizzano su temi come la terra, il colonialismo, il futuro e la tecnologia (sia antica che futuristica). Complessivamente, questi quattro lavori illustrano un vivace, intricato e drammatico intreccio tra paesaggio e umanità.

Still from Of Other Tomorrows Never Known (2023), Natasha Tontey. Photo by Yudha "Fehung" Kusuma Putera









The event is part of Vibrant Natures. On Telluric Cosmologies, a program curated by Guido Santandrea e Marianna Vecellio, organized in partnership between Almanac, Castello di Rivoli Museo d'Arte Contemporanea, and Orti Generali.

Vibrant Natures. On Telluric Cosmologies is supported by Fondazione Compagnia di San Paolo, Fondazione CRT, and Regione Piemonte.

 









L’evento è parte di Vibrant Natures. On Telluric Cosmologies, un programma a cura di Guido Santandrea e Marianna Vecellio, realizzato in collaborazione tra Almanac, Castello di Rivoli Museo d'Arte Contemporanea e Orti Generali.

Vibrant Natures. On Telluric Cosmologies è sostenuto da Fondazione Compagnia di San Paolo, Fondazione CRT e Regione Piemonte.